Samarkand Suzane

Samarkand came into history of world culture as a capital of Amir Temur's empire. The city was surviving difficulties after disintegration of the empire, but could keep a status of the largest center of culture and art crafts. The original Samarkand embroidery excites especial interest. Despite the close neighbourhood of the large centers of embroidery - Bukhara, Nurata and Shahrisabz, which gravitate to general Bukhara school, the Samarkand school has preserved own style, captivating by monumental solutions, laconic colour and dynamic forms. It is interesting, that the study of Uzbekistan embroidery began from Samarkand. In the 1930s, O. Sukhareva, the senior researcher of the State Museum of History (Samarkand) collected the richest material on the Samarkand embroidery. Now, the manuscript is kept at the library of the State Museum of Arts (Tashkent) (1). Some her articles were based on this material and published (2, 3). Later, the Samarkand embroidery was not a subject of special studying, however the works, devoted to...
Read More

Под сенью зоревых знамен

(к истории боевых знамен эпохи Амира Темура и Темуридов) Восточная миниатюрная живопись является превосходным источником для изучения целого ряда предметов материальной культуры средневекового общества, в том числе и флагов. Изображенные на полотнищах знаки, символы, гербы и эмблемы в лаконичной образной форме раскрывают увлекательную историю судеб своей страны. Флаги - это своеобразные шифры, которые оставляет история человечества в качестве знаков, рассказывающих о жизни народов и выдающихся событиях, ключ к которым, к сожалению, во многих случаях утерян безвозвратно. С момента своего зарождения во III - II тысячелетии до н. э. и до настоящего времени они играют огромную роль в жизни общества, особенно в военные периоды. Возникнув как знаки отличия родов, знамена стали атрибутом власти и достоинства древних царей и воинов, рыцарей и полководцев, превратившись спустя какое-то время в важнейшее средство визуальной коммуникации в воен-ных сражениях и на торговых кораблях. С их помощью передавали сигналы, отличали друзей от врагов, определяли статус и чин их владельцев. В современном мире флаг - символ государственной независимости, который отражает...
Read More

Art is over the borders

The personal exhibition "On the warm land" by Valentine Sidorov, Chairman of Union of Artists (Russia), President of International Confederation of CIS Unions of Artists, National Artist of Russia, Academician of the Academy of Arts of Russia, Laureate of RSFSR, USSR and Russia's State Prizes, Professor, was held in Tashkent at the Central Exhibition Hall in October 19-31, 2004. The exhibition was organized through the agency of Uzbekistan Culture and Art Forum Fund, Academy of Arts of Uzbekistan and International Confederation of CIS Unions of Artists. The artist was given the Gold Medal of the Academy of Arts of Uzbekistan at the opening ceremony in the presence of Ambassador Extraordinary and Plenipotentiary of the Russian Federation in Republic Uzbekistan, diplomats, executives, representatives of domestic and foreign mass-media. He was awarded for achievements in artistic activity and develop-ment of friendship between the peoples and Russian-Uzbek relations. The exhibition represented about one hundred works of the Russian artist. Twenty three works from the cycle...
Read More

Заметки о музыкальных инструментах Самарканда эпохи Темуридов

В эпоху правления Амира Темура и Темуридов в Самарканде, столице империи, других ее городах большое внимание уделялось развитию всех видов музыкального искусства, в том числе инструментальной музыки. В частности, музыкальные инструменты были призваны выполнять чисто эстетическую задачу, услаждая слух любителей музыки. Для этого над воротами дворца Сахибкирана были построены специальные "ногорахона" и устройства для "ногорахона", смотровые площадки для зрителей, именуемые "таробхона". Вместе с тем инструменты широко использовались в военных походах, при определении и назначении воинских званий и уровней, в религиозных мероприятиях и в охотничьих церемониях. По указу Сахибкирана в Самарканд приглашали и привозили именитых музыкантов. Так, из Багдада был перевезен известный музыковед Абдукадир Марагий. Известно, что он занимался теорией музыки и создал свыше 200 музыкальных произведений, многие из которых не дошли до наших дней. Такие произведения, как "Зар-ал-Фатх", "Чархор зарб", "Даври шохи" и стили Таснифи хожа Абдул Кодир, Амали-тарона, Амали-бустон, Амали-гулистон; Амали-хористон, - из их числа (1). Вместе с тем и сегодня в Самарканде и Бухаре используются при игре созданные им...
Read More

Chronicle of Art Life (July — December 2004)

July 8 - 31 The exhibition "Labour. Industrial and rural landscape" was held at CMA. It was the first exhibition from the cycle "Retrospective vernissage. Illusions and reality". (Painting and sculpture of Uzbekistan of the 1950s - 80s). The exposition included about one hundred pictures and sculptures from DAE's collection. The visitors again saw the works of such famous masters, as U. Tansikbaev, N. Kuzibaev, R. Chariev, T. Oganesov, V. Burmakin and others.  July 9 - 19 The personal exhibition of the artist on porcelain, Anvar Nugmanov "Bird of Happiness" was held at CEH. He devoted 50 years of his life to the work at the Tashkent porcelain factory, creating unforgettable products. Many works were awarded the prizes of the international fairs. For example, in 1977 he was given the gold medal and I diploma in Yugoslavia. July 14 - 22 The exhibition of Haidarli Sanaev "Tabiat okanglari"("Melodies of the nature") was held at CEH. The exposition represented more than 100 works of the Uzbek...
Read More

To the jubilee of G.A.Pugachenkova

Galina Anatolievna Pugachenkova will accomplish 90 years on February 7, 2005 G.A. Pugachenkova has been engaged in the research of art culture of Central Asia and neighbouring countries for 60 years. The number of her scientific publications exceeds 600. Many of them were published in English, French, German, Italian and the other languages. We could say that her monographs, albums and articles are dateless. G. Pugachenkova studied the Central Asian civilization from universal and eternal positions but not from definite social or national. In 1959 she established the Uzbekistan Art Expedition at Fine Arts Scientific Research Institute, which discovered the whole continent of original culture and acquainted the world community with Uzbekistan. She has many followers and students throughout the world. G.A. Pugachenkova is Academician of the Academy of Sciences of Uzbekistan, Academician of the International Academy of Architecture of the East, Honorary Academician of the Academy of Sciences of Tadjikistan, corresponding member of German Archaeological Institute, corresponding member of Institute of Middle...
Read More

Керамика Самарканда

В крупнейшем центре гончарного ремесла региона Самарканде начиная c конца VIII в. развивается производство поливной керамической посуды. Старое городище Самарканда Афрасиаб дало великолепные образцы керамических изделий, украшающих многие музеи мира. Сформированный здесь стиль отражает характерные черты художественной традиции целой эпохи, известной как "мусульманский ренессанс" (начало XIII вв.) и оказавший влияние на многие центры керамики рeгиона. Результаты, полyченные при археологических работах на городище Афрасиаб, свидетельствуют o существовании целых кварталов мастеров-керамистов, производящих как рядовую продукцию, так и yникaльные ее образцы. Афрасиабская поливная керамика отличается художественным и техническим совершенством, о чем свидетельствуют высокое качество черепка, глазурей и красок, завершенность форм и декора. Изготавливаемая посуда была открытой и закрытой форм. К закрытым относились кувшины и горшковидные чаши, к открытым - различные блюда (ляган, коса, шокоса). Для декора изделий характерны изящество и тонкое чувство колорита. Он наносился по тулову или горловине горизонтальными поясами. B основном это растительный или геометрический орнамент, иногда стилизованные изображения птиц, животных и людей, языком символов отражающих местную символикy и фольклорные представления. Количество...
Read More

Samarkand — harmony of forms and colors

The majestic panorama of Samarkand, its ensembles of mosques and minarets could be compared with the epic novels. The echo of the past, as if coming through centuries, sounds as the great symphony of Time... Samarkand always inspired the artists. The rich palette of architectural tiles is multifarious and inexhaustible. Each generation of artists, graphic artists and sculptors disco-vers again the magic world of ancient and ever-young Samar-kand. The artists of the first half of the 20th century, P. Bureh, A. Isupov, Usto Mumin, O. Tatevosyan, P. Benkov, Z. Kovalevsky, V. Ere-myan, N. Kashina, A. Ro-zikov, Ch. Ahmarov, R. Temurov and others were attracted by the daily life, exotics of the East, the original atmosphere of the city and brightly expressed tracery of different cultures, going from the time of the Great Silk Road. The artists aspired to catch everything and reflect that in their works. They created the mosaic combining the East and West, the elements of the medieval miniature...
Read More

Music of Samarkand

Samarkand is a native land of many famous scientists and philosophers, poets and musicians, artists and politicians. From time immemorial, art traditions and music were preserved and developed there. The art of makoms (the system of 12 makoms, "Shashmakom"), various ritual songs, instrumental melodies, dastans, karsaka and ashula formed the musical life of Samarkand, performed by national musicians, singers, hafizes and bahshi - shoirs. The famous bastaks and scientists Abdulkadir Maragi and Abdurahman Djami as well as musician, singer and bastakor Khodja Abdulaziz Abdurasulov, folk storytellers Ergash Djumanbulbul ogly, Fazil Uyldash ogly, Pulkan shoir and Islom shoir have greatly promoted the prestige of Samarkand, which became a center of big international festivals, symposiums and competitions. The International Musicological Symposium devoted to problems of oral professional art and Festival of Traditional Music are among them. From 1997, Samarkand hosts the International Musical Festival "Sharq taronalari". Oriental Music is philosophy of the East. It occupies the important place in the world cultural space....
Read More

Сюзане Самарканда

Самарканд вошел в историю мировой культуры как блестящая столица империи Амира Темура. После ее распада город переживал непростые времена, однако сохранил свое значение крупнейшего центра художественных ремесел. Особый интерес вызывает самаркандская вышивка, отличающаяся ярко выраженным своеобразием. Несмотря на близкое соседство Самарканда с другими крупными центрами вышивки - Бухарой, Нуратой, Шахрисабзом, тяготеющими к единой, бухарской, школе самаркандская школа сохранила собственный стиль, покоряющий монументальностью художественных решений, строгостью и лаконизмом цвета, энергетическим зарядом динамичных форм. Интересно, что изучение вышивки Узбекистана началось именно с Самарканда. Еще в 1930-е гг. О. Сухарева, старший научный сотрудник Государственного музея истории (Самарканд) собрала богатейший материал по самаркандской вышивке, который в настоящее время хранится в виде рукописи в библиотеке Государственного музея искусств (Ташкент) (1). На основании этих материалов вышел в свет ряд ее статей (2, 3). В дальнейшем самаркандская вышивка специальному изучению не подвергалась, однако она рассматривается во всех исследованиях, посвященных этому виду национального искусства. Сюзане - крупные настенные панно - занимают основное место в видовом спектре самаркандской вышивки. Для их...
Read More

The Storyteller from Childhood

The personal exhibition of Mansur Shavkatovich Kuryazov was held in October, 2004 at the Tashkent Museum of Applied Art. The exhibition represented the picturesque puppets and their installations - "Groom and bride", "Family", "Home", "Birds of Happiness" and others, which created the wonderful atmosphere of kindness, warmth and joy. M. Kuryazov is known far outside our country. He is the chief stage director of Khorezm Drama Theatre by Ogakhi, the art director of "Djaihun" Puppet Theater, the member of the Union of Theatre Workers of Uzbekistan and Republican Association of Masters and Craftsmen. Recently, he has become the member of the Union of Artists at the Academy of Arts of Uzbekistan. M. Kuryazov was awarded the medal of "10 years of Mustakillik". He was born and grew in Khanka, one of the most ancient cities in Khorezm. The fortune itself predetermined his life way. The parents developed his skills in wood and fabrics work from childhood. He is grateful to his grandmother...
Read More

New Books in Tashkent — 2004

The new books about culture and art of Uzbekistan saw the light in 2004.   Nigora Ahmedova. Painting of Central Asia in the 20th century: traditions, originality, dialogue (formation and development). Tashkent. This is the first monograph in CIS summarizing the art processes in Central Asian painting of the 20th century. The author specified the stages of the art process, analyzed the works of some outstanding artists and revealed the features of historical and cultural transformations of art on the basis of modern methodology. The works of leading experts in culturology, historians of art and art critics were involved to reveal the general laws and specific features of Central Asian art. In Russian language. Oriental Miniatures. The 19th-beginning of the 20th cc. V.III. Tashkent Unlike the first two volumes (V. I. The 14th - 17th cc., Tashkent, 2001; V.II. The 18th - 19th cc., Tashkent, 2003 ), the last volume consists of two parts. The first part. of "Catalogue of Miniatures of the end of the 19th century"...
Read More

Редакционная коллегия

Самарканд вошел в историю мировой культуры как блестящая столица империи Амира Темура. После ее распада город переживал непростые времена, однако сохранил свое значение крупнейшего центра художественных ремесел. Особый интерес вызывает самаркандская вышивка, отличающаяся ярко выраженным своеобразием. Несмотря на близкое соседство Самарканда с другими крупными центрами вышивки - Бухарой, Нуратой, Шахрисабзом, тяготеющими к единой, бухарской, школе самаркандская школа сохранила собственный стиль, покоряющий монументальностью художественных решений, строгостью и лаконизмом цвета, энергетическим зарядом динамичных форм. Интересно, что изучение вышивки Узбекистана началось именно с Самарканда. Еще в 1930-е гг. О. Сухарева, старший научный сотрудник Государственного музея истории (Самарканд) собрала богатейший материал по самаркандской вышивке, который в настоящее время хранится в виде рукописи в библиотеке Государственного музея искусств (Ташкент) (1). На основании этих материалов вышел в свет ряд ее статей (2, 3). В дальнейшем самаркандская вышивка специальному изучению не подвергалась, однако она рассматривается во всех исследованиях, посвященных этому виду национального искусства. Сюзане - крупные настенные панно - занимают основное место в видовом спектре самаркандской вышивки. Для их...
Read More

Art — Therapy

A little about history... The term "art-therapy" came into the lexicon of the European psychologists at the mid - 20th century. It includes the descriptions of some methods, which treat psychological unbalance by means of art. However, the essence of the method, namely, the influence of art on the psychological condition of the person goes deeply back to the cultures of the ancient civilizations. For example, in the epoch of Antiquity and in the Middle Ages the belief in the curative properties of music was great. Some literary and medical works give the evidence for the abolition of Saint Vitus' dance by means of music. Which diseases did the Japanese "Gardens of Stones" treat? How did the Egyptian pyramids influence a person? How did the Greek Parthenon and many other masterpieces of the world culture - architecture, painting, sculpture or theatre treat the people? We do not know this statistics but studying the feelings caused by creation and perception of art the...
Read More

Хроника художественной жизни (июль — декабрь 2004)

8 - 31 июля В ЦСИ демонстрировалась выставка "Труд. Индустриальный и сельский пейзаж". Это первая выставка из цикла "Ретроспективный вернисаж. Иллюзии и реальность". (Живопись и скульптура Узбекистана 50 - 80 гг. XX в). В ее экспозиции было представлено около 100 произведений живописи и скульптуры из собрания ДХВ. Зрители вновь встретились с работами таких известных мастеров, как У. Тансыкбаев, Н. Кузыбаев, Р. Чарыев, Т. Оганесов, В. Бурмакин и др. 9 - 19 июля "Птица счастья". Под таким названием в ЦВЗ прошла персональная выставка художника по фарфору Анвара Нугманова. 50 лет своей жизни он посвятил любимой работе на Ташкентском фарфоровом заводе, создавая незабываемые произведения. Многие работы мастера получили призы на международных торговых ярмарках. Так, в 1977 г. в Югославии он был удостоен золотой медали и диплома I степени. 14 - 22 июля В ЦВЗ состоялась выставка Хайдарали Санаева "Табиат оќанглари" ("Мелодии природы"). На ней было представлено более 100 работ узбекского живописца, в основном пейзажи родного солнечного края. 15 - 31 июля Выставка "Мастера декоративно-прикладного искусства" из цикла "Народные...
Read More

Редакционная коллегия

Самарканд вошел в историю мировой культуры как блестящая столица империи Амира Темура. После ее распада город переживал непростые времена, однако сохранил свое значение крупнейшего центра художественных ремесел. Особый интерес вызывает самаркандская вышивка, отличающаяся ярко выраженным своеобразием. Несмотря на близкое соседство Самарканда с другими крупными центрами вышивки - Бухарой, Нуратой, Шахрисабзом, тяготеющими к единой, бухарской, школе самаркандская школа сохранила собственный стиль, покоряющий монументальностью художественных решений, строгостью и лаконизмом цвета, энергетическим зарядом динамичных форм. Интересно, что изучение вышивки Узбекистана началось именно с Самарканда. Еще в 1930-е гг. О. Сухарева, старший научный сотрудник Государственного музея истории (Самарканд) собрала богатейший материал по самаркандской вышивке, который в настоящее время хранится в виде рукописи в библиотеке Государственного музея искусств (Ташкент) (1). На основании этих материалов вышел в свет ряд ее статей (2, 3). В дальнейшем самаркандская вышивка специальному изучению не подвергалась, однако она рассматривается во всех исследованиях, посвященных этому виду национального искусства. Сюзане - крупные настенные панно - занимают основное место в видовом спектре самаркандской вышивки. Для их...
Read More

Pages of history

None of Central Asian cities has so many legends and copious oriental praises as Samarkand: "The city of the Earth", "Shining place of the world", "Rome of the East", "Eden of the East", "Precious pearl of the Muslim world" and "Bazaar of Sogd". These are only a few titles given to the city by the contemporaries. Fertile Sogdiana, which territory stretched from the sacred Oxus (Amu Darya) in the west to "The Pearl River" - Yaxart (Syr Darya) in the east, was glorified as "the affluent country, abundant in herds and populous" in Avesta, the ancient Zoroastrian hymns. The men came here in the Paleolithic Period. To the south from Samarkand, the archaeologists discovered the karst cave with stalactites, located on the slope of the mountain spur near the Tahtakaracha pass, in the picturesque valley of Amankutan. The cave was the dwelling of the Mousterian men, living 100-40 millennia ago. They hunted for Asian moufflons, Siberian stags, roedeer, brown bears...
Read More

Самарканд — гармония форм и цвета

Величественная панорама Самарканда, ансамбли его мечетей и минаретов сравнимы разве что с эпическими романами. Отголоски прошлого, его эхо, словно доносящиеся сквозь века, звучат как великие симфонии времени... Многоликий Самарканд всегда был источником вдохновения для художников. Богатая палитра его архитектурных изразцов многогранна и бесконечна. Каждое поколение художников, графиков или скульпторов вновь и вновь открывает для себя волшебный, чарующий мир древнего и вечно молодого Самарканда. Художников первой половины ХХ в. - П. Бурэ, А. Исупова, Усто Мумина, О. Татевосяна, П. Бенькова, З. Ковалевскую, В. Еремяна, Н. Кашину, А. Розикова, Ч. Ахмарова, Р. Темурова и других привлекали повседневная жизнь народа, экзотика Востока, своеобразная атмосфера города, ярко выраженное сплетение различных культур, сохранившихся со времен Великогошелкового пути. Все это художники стремились передать и в своих картинах. В их живописной палитре можно увидеть мозаику Востока и Запада, элементы средневековой миниатюры и авангарда начала века. Современных мастеров, в их числе А. Крикис, А. Исаев, М. Самадов, Р. Усеинов, А. Темиров, Н. Калонов и другие, работавших в разные годы второй...
Read More

Искусство преодолевает все границы

Персональная выставка "На теплой земле" Валентина Сидорова, председателя Союза художников России, президента Международной конфедерации Союзов художников стран СНГ, народного художника России, действительного члена Академии художеств России, лауреата Государственных премий РСФСР, СССР, России и РФ, профессора, организованная при содействии Фонда Форум культуры и искусства Узбекистана, Академии художеств Республики Узбекистан и Международной конфедерации союзов художников стран СНГ, прошла в Ташкенте в Центральном выставочном зале с 19 по 31 октября 2004 г. На церемонии открытия вернисажа в присутствии Чрезвычайного и Полномочного Посла Российской Федерации в Республике Узбекистан, представителей дипломатического корпуса, руководящих работников, общественности страны, отечественных и зарубежных СМИ художнику была вручена Золотая медаль - высшая награда Академии художеств Узбекистана: за особые заслуги в творческой деятельности, способствующей укреплению дружбы и взаимопонимания между народами, развитию российско-узбекских взаимоотношений. На выставке было представлено около ста произведений российского художника, из них двадцать три под общим названием "Голубой Памир" были посвящены Узбекистану. Более 30 лет назад В. Сидоров трижды в составе делегаций бывалв нашей стране, в том числе в Ферганской долине....
Read More

The national costume of the Samarkand women at the end of the 19th — 20th cc.

The history of the Uzbek national costume testifies that it developed and modified much faster under influence of the urban culture in the large centers of Uzbekistan - Bukhara, Samarkand, Tashkent and others than on the periphery. In Samarkand, the permanent contacts of the Uzbeks and Tadjiks and mutual influence of their cultures were reflected in the traditional costume. The economic and cultural contacts of Samarkand with the other cities, especially with Bukhara and Tashkent, also promoted the new forms and elements of the female costume. The traditional female costume consisted of capacious dress, trousers, overclothes - munisak, veil, robe, headwear and footwear. The daily and ceremonial clothes did not differ in the cut. However, the ceremonial costume was more expressive in the color, texture of the fabric and ornamentation to accent its ritual purpose. The female costume was sewed from home-made silk and cotton fabrics: striped alacha, bekasab, adras, etc. Samarkand was one of the oldest weaving centers. According to historian...
Read More