Under Auroral standards

(to history of standards of Amir Temur and the Temurids) Oriental miniature painting forms a perfect source for study of medieval material culture, including flags. The signs, symbols, blazons and emblems on banners laconically narrate fascinating history of the country. Flags are original codes, which humanity has left in a form of signs telling about the life, destiny of peoples and outstanding events, the key to which has been lost irrevocably in many cases. From their birth in the 3nd - 2rd millennia B.C. and till now, they play a significant role in the social life, especially in periods of wars. Having arisen as clan and tribal insignia, flags became attributes of power and honour of ancient kings and warriors, knights and commanders. In the course of time, they turned into a major instrument of visual communication in battles and on merchants' ships. They were used to give signals, to distinguish friends from enemies and to identify a status and title...
Read More

О тамге самаркандских правителей

Знаки собственности, имевшие распространение на территории Евразии и известные под названием тамга (или нишан), несут важную историческую информацию. Появились они, по-видимому, у кочевых племен, для которых основным мерилом богатства были лошади и скот, и поэтому очень важной задачей являлась необходимость пометить свое имущество, чтобы оно отличалось от имущества соплеменников или соседних кланов и племен. Тавро позволяло успешно решать эту проблему и постепенно превратилось в специальный универсальный знак, который использовали не только для того, чтобы помечать свое добро, но и вообще обозначать клановую или племенную принадлежность того или иного индивидуума или коллектива. Таким образом, у ирано- и тюркоязычных народов тамга начинает играть роль этно-политического символа, своего рода геральдического знака. Одним из таких знаков является тамга в виде круга с тремя "усами", появившаяся на монетах Самаркандского Согда в V-VI вв. и получившая в научной литературе название "самаркандского" знака, "У-образного" знака, или тамги S 2. Варианты этой тамги (нижний крючок может быть повернут вправо или влево) на протяжении нескольких веков помещались на согдийских монетах,...
Read More

The musical instruments of Samarkand in the epoch of the Temurids

In the epoch of Amir Temur, the serious attention was paid to the instrumental music along with the other arts. The special "nogorakhona" and observation platforms for spectators - "tarobkhona" were installed above the gate of the Sohibkiran's palace. The musical instruments used in the military campaigns of Sohibkiran, in particular, percussive and wind instruments had the developed dynamic properties. These are different "nogoras", which were widely used in the period of the Sassanians, copper "koranai" (karnai), "naiy rumi", "bug", "nodir" as well as the musical instruments used by the Turkic peoples for rituals and ceremonies - "Chabchig" and "shon". N. Fermer informed that "chabchig" had the special status "in military campaigns" of Sohibkiran (it directed the movement and was an original herald - Author) (1.4; 142). The military musicians were specially trained. The system "teacher - pupil" was widely applied. This tradition was continued by the Amir Temur's successors in Samarkand - Shahrukh, Ulugbeg, Husein Baiqara, in the period of...
Read More

Символические "тексты" Афрасиаба

Сегодня приходится заново открывать и включать в контекст современной культуры тот факт, что орнаментация в прошлом не сводилась к декоративной отделке, а была универсальным графическим "языком", отличным от письменности и хорошо понятным широким слоям населения. Элементами такого "языка" являлись отдельные знаки, символически выражающие принципиальные качества микро- и макрокосмоса. Композиции знаков образовывали символический "текст", "прочтение" которого открывает знание о культуре прошлого, часто не доступное для других научных методов. Память о забытых "языках" символов сохранилась лишь в очагах народного ремесла, где еще помнят значение орнаментальных знаков на ковре, сюзане, ганчевой панели и т.п. В известной нам истории Средней Азии нет другого городского центра, сопоставимого по своей историко-культурной значимости с Афрасиабом - древним городским центром с двухтысячелетней культурой в границах современного Самарканда. Поэтому выявление и "прочтение" символических "текстов" Афрасиаба - исключительно важная задача постижения древней культуры. В настоящей статье мы продолжаем инициативу семантического анализа символики средневековых орнаментов Средней Азии, начатую совместными публикациями автора данной статьи с М. Булатовым и Ю. Туйчиевой (1). В них...
Read More

Samarkand Ceramics

In Samarkand, the largest center of pottery craft, manufacturing of enameled ceramics got development from the end of the 8th century. Excavations at the ancient settlement on the Afrasiab hill have given magnificent samples of ceramic pieces, which decorate many museums of the world. The local style reflected characteristic art tradition of the whole epoch, known as "Muslim Renaissance" (the early 13th c.) and having influenced many centers of ceramic production. The archeological artifacts from Afrasiab give the evidence for existence of the whole quarters, where potters made both ordinary products and unique art pieces. Afrasiab's slipware differs by its high art and technological characteristics - good quality of clay, enamels and paints, perfection of forms and decor. Slipware had open and closed forms. The first group included jugs and pot-shaped bowls, the second - various dishes (lyagan, kosa, shokosa). Elegance and fine feeling for colour are characteristic for their decor. Decorative elements were put on a body or spout by...
Read More

Амир Темур и Филиппо Брунеллески

Но враждуют с малолетства Нехристь и христианин; Алчут божьего наследства Все народы как один. Дьявол миром овладел. Отвоюем свой удел. Бог за тех, кто в битве смел! Вальтер фон дер Фогельвейде (1). Историю делают большие события, но их детали, которыми иногда пренебрегали, способны, будучи открыты вновь, одарить прошлое и настоящее. Неясной в историографии оставалась возможность связи эпохи Амира Темура с итальянским Возрождением. Для Европы его эпоха пребывала где-то за ее крестовыми походами ХI - ХIII вв. Атмосферу их вражды ярко выразил путешествовавший по Европе германский поэт Фогельвейде. Будущее, однако, было за набиравшими силу взаимными обменами. "Европейцы в культурном и интеллектуальном отношении уступали арабам и учились, переводя их сочинения" (2, с. 17). "Запад получил так много от контакта с более высокой цивилизацией ислама, что средневековое христианство воистину стало цивилизованнее" (3, р. 177 - 178). Христианская Европа и мусульманский Восток вместе начинали Возрождение. Сегодня их взаимовлияние больше декларируется, без углубления в суть. Уникальные примеры из истории архитектуры той поры вскрывают усиливавшееся для Европы значение Средней Азии эпохи Темура и, вместе...
Read More

Samarkand Suzane

Samarkand came into history of world culture as a capital of Amir Temur's empire. The city was surviving difficulties after disintegration of the empire, but could keep a status of the largest center of culture and art crafts. The original Samarkand embroidery excites especial interest. Despite the close neighbourhood of the large centers of embroidery - Bukhara, Nurata and Shahrisabz, which gravitate to general Bukhara school, the Samarkand school has preserved own style, captivating by monumental solutions, laconic colour and dynamic forms. It is interesting, that the study of Uzbekistan embroidery began from Samarkand. In the 1930s, O. Sukhareva, the senior researcher of the State Museum of History (Samarkand) collected the richest material on the Samarkand embroidery. Now, the manuscript is kept at the library of the State Museum of Arts (Tashkent) (1). Some her articles were based on this material and published (2, 3). Later, the Samarkand embroidery was not a subject of special studying, however the works, devoted to...
Read More

Под сенью зоревых знамен

(к истории боевых знамен эпохи Амира Темура и Темуридов) Восточная миниатюрная живопись является превосходным источником для изучения целого ряда предметов материальной культуры средневекового общества, в том числе и флагов. Изображенные на полотнищах знаки, символы, гербы и эмблемы в лаконичной образной форме раскрывают увлекательную историю судеб своей страны. Флаги - это своеобразные шифры, которые оставляет история человечества в качестве знаков, рассказывающих о жизни народов и выдающихся событиях, ключ к которым, к сожалению, во многих случаях утерян безвозвратно. С момента своего зарождения во III - II тысячелетии до н. э. и до настоящего времени они играют огромную роль в жизни общества, особенно в военные периоды. Возникнув как знаки отличия родов, знамена стали атрибутом власти и достоинства древних царей и воинов, рыцарей и полководцев, превратившись спустя какое-то время в важнейшее средство визуальной коммуникации в воен-ных сражениях и на торговых кораблях. С их помощью передавали сигналы, отличали друзей от врагов, определяли статус и чин их владельцев. В современном мире флаг - символ государственной независимости, который отражает...
Read More

Art is over the borders

The personal exhibition "On the warm land" by Valentine Sidorov, Chairman of Union of Artists (Russia), President of International Confederation of CIS Unions of Artists, National Artist of Russia, Academician of the Academy of Arts of Russia, Laureate of RSFSR, USSR and Russia's State Prizes, Professor, was held in Tashkent at the Central Exhibition Hall in October 19-31, 2004. The exhibition was organized through the agency of Uzbekistan Culture and Art Forum Fund, Academy of Arts of Uzbekistan and International Confederation of CIS Unions of Artists. The artist was given the Gold Medal of the Academy of Arts of Uzbekistan at the opening ceremony in the presence of Ambassador Extraordinary and Plenipotentiary of the Russian Federation in Republic Uzbekistan, diplomats, executives, representatives of domestic and foreign mass-media. He was awarded for achievements in artistic activity and develop-ment of friendship between the peoples and Russian-Uzbek relations. The exhibition represented about one hundred works of the Russian artist. Twenty three works from the cycle...
Read More

Заметки о музыкальных инструментах Самарканда эпохи Темуридов

В эпоху правления Амира Темура и Темуридов в Самарканде, столице империи, других ее городах большое внимание уделялось развитию всех видов музыкального искусства, в том числе инструментальной музыки. В частности, музыкальные инструменты были призваны выполнять чисто эстетическую задачу, услаждая слух любителей музыки. Для этого над воротами дворца Сахибкирана были построены специальные "ногорахона" и устройства для "ногорахона", смотровые площадки для зрителей, именуемые "таробхона". Вместе с тем инструменты широко использовались в военных походах, при определении и назначении воинских званий и уровней, в религиозных мероприятиях и в охотничьих церемониях. По указу Сахибкирана в Самарканд приглашали и привозили именитых музыкантов. Так, из Багдада был перевезен известный музыковед Абдукадир Марагий. Известно, что он занимался теорией музыки и создал свыше 200 музыкальных произведений, многие из которых не дошли до наших дней. Такие произведения, как "Зар-ал-Фатх", "Чархор зарб", "Даври шохи" и стили Таснифи хожа Абдул Кодир, Амали-тарона, Амали-бустон, Амали-гулистон; Амали-хористон, - из их числа (1). Вместе с тем и сегодня в Самарканде и Бухаре используются при игре созданные им...
Read More

Chronicle of Art Life (July — December 2004)

July 8 - 31 The exhibition "Labour. Industrial and rural landscape" was held at CMA. It was the first exhibition from the cycle "Retrospective vernissage. Illusions and reality". (Painting and sculpture of Uzbekistan of the 1950s - 80s). The exposition included about one hundred pictures and sculptures from DAE's collection. The visitors again saw the works of such famous masters, as U. Tansikbaev, N. Kuzibaev, R. Chariev, T. Oganesov, V. Burmakin and others.  July 9 - 19 The personal exhibition of the artist on porcelain, Anvar Nugmanov "Bird of Happiness" was held at CEH. He devoted 50 years of his life to the work at the Tashkent porcelain factory, creating unforgettable products. Many works were awarded the prizes of the international fairs. For example, in 1977 he was given the gold medal and I diploma in Yugoslavia. July 14 - 22 The exhibition of Haidarli Sanaev "Tabiat okanglari"("Melodies of the nature") was held at CEH. The exposition represented more than 100 works of the Uzbek...
Read More

To the jubilee of G.A.Pugachenkova

Galina Anatolievna Pugachenkova will accomplish 90 years on February 7, 2005 G.A. Pugachenkova has been engaged in the research of art culture of Central Asia and neighbouring countries for 60 years. The number of her scientific publications exceeds 600. Many of them were published in English, French, German, Italian and the other languages. We could say that her monographs, albums and articles are dateless. G. Pugachenkova studied the Central Asian civilization from universal and eternal positions but not from definite social or national. In 1959 she established the Uzbekistan Art Expedition at Fine Arts Scientific Research Institute, which discovered the whole continent of original culture and acquainted the world community with Uzbekistan. She has many followers and students throughout the world. G.A. Pugachenkova is Academician of the Academy of Sciences of Uzbekistan, Academician of the International Academy of Architecture of the East, Honorary Academician of the Academy of Sciences of Tadjikistan, corresponding member of German Archaeological Institute, corresponding member of Institute of Middle...
Read More

Керамика Самарканда

В крупнейшем центре гончарного ремесла региона Самарканде начиная c конца VIII в. развивается производство поливной керамической посуды. Старое городище Самарканда Афрасиаб дало великолепные образцы керамических изделий, украшающих многие музеи мира. Сформированный здесь стиль отражает характерные черты художественной традиции целой эпохи, известной как "мусульманский ренессанс" (начало XIII вв.) и оказавший влияние на многие центры керамики рeгиона. Результаты, полyченные при археологических работах на городище Афрасиаб, свидетельствуют o существовании целых кварталов мастеров-керамистов, производящих как рядовую продукцию, так и yникaльные ее образцы. Афрасиабская поливная керамика отличается художественным и техническим совершенством, о чем свидетельствуют высокое качество черепка, глазурей и красок, завершенность форм и декора. Изготавливаемая посуда была открытой и закрытой форм. К закрытым относились кувшины и горшковидные чаши, к открытым - различные блюда (ляган, коса, шокоса). Для декора изделий характерны изящество и тонкое чувство колорита. Он наносился по тулову или горловине горизонтальными поясами. B основном это растительный или геометрический орнамент, иногда стилизованные изображения птиц, животных и людей, языком символов отражающих местную символикy и фольклорные представления. Количество...
Read More

Samarkand — harmony of forms and colors

The majestic panorama of Samarkand, its ensembles of mosques and minarets could be compared with the epic novels. The echo of the past, as if coming through centuries, sounds as the great symphony of Time... Samarkand always inspired the artists. The rich palette of architectural tiles is multifarious and inexhaustible. Each generation of artists, graphic artists and sculptors disco-vers again the magic world of ancient and ever-young Samar-kand. The artists of the first half of the 20th century, P. Bureh, A. Isupov, Usto Mumin, O. Tatevosyan, P. Benkov, Z. Kovalevsky, V. Ere-myan, N. Kashina, A. Ro-zikov, Ch. Ahmarov, R. Temurov and others were attracted by the daily life, exotics of the East, the original atmosphere of the city and brightly expressed tracery of different cultures, going from the time of the Great Silk Road. The artists aspired to catch everything and reflect that in their works. They created the mosaic combining the East and West, the elements of the medieval miniature...
Read More

Music of Samarkand

Samarkand is a native land of many famous scientists and philosophers, poets and musicians, artists and politicians. From time immemorial, art traditions and music were preserved and developed there. The art of makoms (the system of 12 makoms, "Shashmakom"), various ritual songs, instrumental melodies, dastans, karsaka and ashula formed the musical life of Samarkand, performed by national musicians, singers, hafizes and bahshi - shoirs. The famous bastaks and scientists Abdulkadir Maragi and Abdurahman Djami as well as musician, singer and bastakor Khodja Abdulaziz Abdurasulov, folk storytellers Ergash Djumanbulbul ogly, Fazil Uyldash ogly, Pulkan shoir and Islom shoir have greatly promoted the prestige of Samarkand, which became a center of big international festivals, symposiums and competitions. The International Musicological Symposium devoted to problems of oral professional art and Festival of Traditional Music are among them. From 1997, Samarkand hosts the International Musical Festival "Sharq taronalari". Oriental Music is philosophy of the East. It occupies the important place in the world cultural space....
Read More

Сюзане Самарканда

Самарканд вошел в историю мировой культуры как блестящая столица империи Амира Темура. После ее распада город переживал непростые времена, однако сохранил свое значение крупнейшего центра художественных ремесел. Особый интерес вызывает самаркандская вышивка, отличающаяся ярко выраженным своеобразием. Несмотря на близкое соседство Самарканда с другими крупными центрами вышивки - Бухарой, Нуратой, Шахрисабзом, тяготеющими к единой, бухарской, школе самаркандская школа сохранила собственный стиль, покоряющий монументальностью художественных решений, строгостью и лаконизмом цвета, энергетическим зарядом динамичных форм. Интересно, что изучение вышивки Узбекистана началось именно с Самарканда. Еще в 1930-е гг. О. Сухарева, старший научный сотрудник Государственного музея истории (Самарканд) собрала богатейший материал по самаркандской вышивке, который в настоящее время хранится в виде рукописи в библиотеке Государственного музея искусств (Ташкент) (1). На основании этих материалов вышел в свет ряд ее статей (2, 3). В дальнейшем самаркандская вышивка специальному изучению не подвергалась, однако она рассматривается во всех исследованиях, посвященных этому виду национального искусства. Сюзане - крупные настенные панно - занимают основное место в видовом спектре самаркандской вышивки. Для их...
Read More

The Storyteller from Childhood

The personal exhibition of Mansur Shavkatovich Kuryazov was held in October, 2004 at the Tashkent Museum of Applied Art. The exhibition represented the picturesque puppets and their installations - "Groom and bride", "Family", "Home", "Birds of Happiness" and others, which created the wonderful atmosphere of kindness, warmth and joy. M. Kuryazov is known far outside our country. He is the chief stage director of Khorezm Drama Theatre by Ogakhi, the art director of "Djaihun" Puppet Theater, the member of the Union of Theatre Workers of Uzbekistan and Republican Association of Masters and Craftsmen. Recently, he has become the member of the Union of Artists at the Academy of Arts of Uzbekistan. M. Kuryazov was awarded the medal of "10 years of Mustakillik". He was born and grew in Khanka, one of the most ancient cities in Khorezm. The fortune itself predetermined his life way. The parents developed his skills in wood and fabrics work from childhood. He is grateful to his grandmother...
Read More

New Books in Tashkent — 2004

The new books about culture and art of Uzbekistan saw the light in 2004.   Nigora Ahmedova. Painting of Central Asia in the 20th century: traditions, originality, dialogue (formation and development). Tashkent. This is the first monograph in CIS summarizing the art processes in Central Asian painting of the 20th century. The author specified the stages of the art process, analyzed the works of some outstanding artists and revealed the features of historical and cultural transformations of art on the basis of modern methodology. The works of leading experts in culturology, historians of art and art critics were involved to reveal the general laws and specific features of Central Asian art. In Russian language. Oriental Miniatures. The 19th-beginning of the 20th cc. V.III. Tashkent Unlike the first two volumes (V. I. The 14th - 17th cc., Tashkent, 2001; V.II. The 18th - 19th cc., Tashkent, 2003 ), the last volume consists of two parts. The first part. of "Catalogue of Miniatures of the end of the 19th century"...
Read More

Редакционная коллегия

Самарканд вошел в историю мировой культуры как блестящая столица империи Амира Темура. После ее распада город переживал непростые времена, однако сохранил свое значение крупнейшего центра художественных ремесел. Особый интерес вызывает самаркандская вышивка, отличающаяся ярко выраженным своеобразием. Несмотря на близкое соседство Самарканда с другими крупными центрами вышивки - Бухарой, Нуратой, Шахрисабзом, тяготеющими к единой, бухарской, школе самаркандская школа сохранила собственный стиль, покоряющий монументальностью художественных решений, строгостью и лаконизмом цвета, энергетическим зарядом динамичных форм. Интересно, что изучение вышивки Узбекистана началось именно с Самарканда. Еще в 1930-е гг. О. Сухарева, старший научный сотрудник Государственного музея истории (Самарканд) собрала богатейший материал по самаркандской вышивке, который в настоящее время хранится в виде рукописи в библиотеке Государственного музея искусств (Ташкент) (1). На основании этих материалов вышел в свет ряд ее статей (2, 3). В дальнейшем самаркандская вышивка специальному изучению не подвергалась, однако она рассматривается во всех исследованиях, посвященных этому виду национального искусства. Сюзане - крупные настенные панно - занимают основное место в видовом спектре самаркандской вышивки. Для их...
Read More

Art — Therapy

A little about history... The term "art-therapy" came into the lexicon of the European psychologists at the mid - 20th century. It includes the descriptions of some methods, which treat psychological unbalance by means of art. However, the essence of the method, namely, the influence of art on the psychological condition of the person goes deeply back to the cultures of the ancient civilizations. For example, in the epoch of Antiquity and in the Middle Ages the belief in the curative properties of music was great. Some literary and medical works give the evidence for the abolition of Saint Vitus' dance by means of music. Which diseases did the Japanese "Gardens of Stones" treat? How did the Egyptian pyramids influence a person? How did the Greek Parthenon and many other masterpieces of the world culture - architecture, painting, sculpture or theatre treat the people? We do not know this statistics but studying the feelings caused by creation and perception of art the...
Read More